2024. április 19. péntek
Ma Emma, Malvin, Zseraldina névnap van.
Alapító: Bódis Gábor & Németh Árpád (MCMXC)

Fiók

Felhasználónév:

Jelszó:

Legnépszerűbb

Végre egy örömhír: a kvótareferendumon a határon túli magyar állampolgárok is részt vehetnek

És ez még jobb: akinek nincs magyarországi lakcíme, levélben adhatja le szavazatát. >

Egy „Széchenyi-idézet” nyomában

„Minden nemzetnek olyan kormánya van, aminőt érdemel. Ha valami oknál fogva ostoba vagy komisz emberek >

Szeles Mónika exkluzív

1986-ban Mónika valahol Dél-Amerikában megnyerte a korosztályos világbajnokságot, s amikor hazajött, akkor készítettem vele ezt >

Európa, a vén kurva

E sorok írójának csak az a törté­nelmi tapasztalat jutott osztályrészéül, hogy hintalovazás közben hallgassa végig az >

The Orbán family’s enrichment with a little government help

„Azt hiszem elképednénk a jelenlegi magyar miniszterelnök korrumpáltságának mélységétől.” Hungarian Spectrum: >

Churchill és Bódis békés szivarozása helyett jaltai konferencia

Tulajdonképpen egy farsangi szivarozáson kellett volna találkoznia a krími félszigeten Churchillnek és Bódisnak 1945 februárjában – >

A gyertyák csonkig égnek

„Az ember lassan öregszik meg: először az élethez és az emberekhez való kedve öregszik.” Márai Sándor >

Egyik gyakornokunk szülinapját ünnepeltük

A bohókás ünnepeltet a kezében tartott tábláról lehet felismerni, amelyik egyben az életkorát is jelzi. Még fiatal, >

A kiválasztott nép ilyennek látja Európát

Spitzertől: >

A fehér kabát

Gabor,I like your white coat.Your pal,Tony Curtis >

A Napló Naplója

Kissé élcelődve azt meséltük, hogy minden a Magyarzó Pistike bálján kezdődött, amikor Árpád a söntésnél találkozott >

Szeretet

Amíg egy férfi új autóját fényezte, a kisfia felvett egy követ, és vonalakat karcolt az autó >

32 nap alatt a Föld körül

Mahi mahi Bora Borán (09.)

Németh Árpád
Madártávlatból

Utazásunk csaknem harmadik hetében érkeztünk meg ötletadó célunkhoz, Bora Borára. A sziget neve már csak azért is furcsa, mert a polinézek nyelvében ismeretlen a „b” mássalhangzó. Eredetileg Pora Porának hívták, ami elsőszülöttet jelent. A név indokolt, mert Bora Bora volt a polinéz szigetvilág egyik első benépesített szigete: a történészek szerint a IV. században telepedtek le a szigeten az első csendes-óceáni kalandorok.

Már írtam a kíváncsiságomról: mindig is érdekelt, hogyan utazták be az őslakók a Csendes-óceán iszonyú távolságait? Feltehetően nagyon jól ismerték a tengeri áramlatokat, amelyeket bátran meglovagolták törékeny, kéttestű lélekvesztőiken.

Ennél valamivel nagyobb, kéttestű kenukon hajóztak hónapokon át

A képen látható hősünk a szemem láttára egy délelőtt folyamán legalább húszszor evezett át a szemközti, legalább másfél-két kilométerre levő motura (szigetecskére) úgy, hogy még csak ki sem fáradt. Egyszerűen meglovagolta a rendszeresen közlekedő motorcsónak keltette hullámokat. Ha ez sikerült, akkor néhány könnyed mozdulattal átkelt a szoroson, s tulajdonképpen csak azért evezett, hogy az irányt tartsa.

A hullámok hátán

Ősei is valahogy ilyetén jutottak el Dél-Ázsiából először ide, majd a Hawaii-szigetekig, sőt a Húsvét-szigetekre.

A kenu, a nap és a tenger köszön vissza Francia Polinézia zászlaján

Szokásunkhoz híven nézzünk körül az elsőszülött Bora Borán, ahol nem sok a látnivaló*:

Szállodából sincs sokkal több. Egyet mindenképpen ki kell emelnem közülük: a Motu Tané nagy valószínűséggel feledhetetlen élményt nyújt. Gondolom én. Mert egy éjszaka 1-8 fő számára 30 ezer dollárba, egy hét 210 ezer dollárba kerül. A szobaszerviz extra. Mindez a legolcsóbb díjszabás. Az árakat sajnos nem saját tapasztalatból ismerem, hanem a magánsziget-szálloda honlapját böngésztem végig. Ide majd a többiekkel jövünk, ha valamelyikünk megnyeri az ötöst/hatost.

Hivatalos turistafotó Bora Boráról

Az én öt évvel ezelőtti eredeti álmom is az volt, hogy Bora Borán töltünk egy vízfeletti bungalóban legalább egy hetet, de amikor közölték az olcsóbb szállodák árait, nyomban megelégedtünk egy kerti bungalóval három napra.

A vízfeletti bungaló egyébként helyi találmány: a világon itt építettek először szállodai cölöpházakat a vízre éppen három évtizeddel ezelőtt.

Érkezéskor először is a férfi mosdó ejtett ámulatba:

Férfi mosdó a reptéren

Minden tisztességesebb szállodának hajója van, ezekkel várják és szállítják az utasokat a vízparti hotelekbe.

Ez ugyan nem a mi hajónk…

… de kétségtelen, hogy a mi kapitányunk volt a legderűsebb csonkolt mutatóujja dacára is

A szálloda mólóján is vidám csapat várt bennünket.

A férfi főállásban a szálloda hordár, a hölgy pedig recepciós

Anitát nyomban a szívünkbe zártunk, hisz cinkosan ránk mosolygott, és közölte: „Elintéztem, hogy egy víz feletti bungalóban kapjanak szállást. Cégünk ajándéka.” Tudniillik alig volt vendég, sok volt a szabad szoba.

Egyrészt tehát teljesült álmunk – felár nélkül, másrészt a kerti bungaló… hát, a vízparti és a kerti között ég és föld a különbség. (Ráadásul a kerti bungalók szomszédságában lakott egy idegesnek tűnő fiatalember, aki napestig dobolt – szerintem egy bádogkukán. Zajosan, fülsértően. „Fellépésre edz” – mondta eléggé letargikusan szállodánk recepciósa.)

Paradicsomi hangulat

A hangulat természetesen még fokozható egy fenséges Hinano sörrel.

Helyi specialitás

A szállodában folklóresten szórakoztatták a vendégeket.

Turistaattrakció

A fellépők között volt:

Fiatal

és

100 fogú

És az éjszaka! Én még ennyit csillagot nem láttam az égen még gyermekkoromban sem, amikor szinte semmi sem szennyezte a levegőt. Az állításomat igazoló fotó koromfeketére sikeredett, így nem csatolom.

Másnap sétára indultunk.

És újra egy Daciába ütköztünk

Most már meggyőződésem, hogy a román autógyártás sikerpiaca Francia Polinézia.

A közelben volt egy autókölcsönző, két Panda vesztegelt előtte. A bérleti díj 100 euró. Nem egy hétre, nem három napra, sőt egyre sem. Száz euró mindössze 2 órára. Nem volt választásunk. És amikor már töltötte ki az űrlapokat, az autókölcsönző hivatalnoka rám nézett nagy, szomorú szemével, és megkérdezte:

– Nem baj, ha hozzáadok még 12 eurót üzemanyagköltségre?

A sziget kerülete kb. 28 kilométer, ennél többet tehát nem tudtunk leautózni. Az üzemanyagköltség díjáért legalább 8 liter benzin vásárolható. A Panda 6-7 liternél nem fogyaszt többet. Vagyis legfeljebb 2 liter üzemanyagot fogyasztottunk el. 12 euróért. Mooreán egész napra ennek a töredékébe került az autóbérlés.

De nemcsak ez az egyetlen különbség a két sziget között, amelyeket nagyjából 200 kilométer választ el egymástól, és ugyanazok az emberek élnek mindkettőn.

A házak, kivált pedig a házak környéke Bora Borán ápolatlan, gondozatlan, elhanyagolt.

Lehangoló látvány

A kizárólag a helyiek által látogatott szabad strandok piszkosak; eldobott szemét, és üres flakonok szennyezik a tengert.

Nemtörődömség

Vaitaperől, a sziget székvároskájáról sem mondható el, hogy a példás kisváros mintaképe.

Koszos utcák

Ég és föld a két sziget közötti különbség, amit még az sem tud ellensúlyozni, hogy sehol nem láttam még olyan pazar színekben a tengert, mint Bora Borán.

Türkiz színekben tündököl

A Pahia és az Otemanu kihunyt tűzhányók 700 méteres csúcsai uralják a szigetet.

Pahia és az Otemanu

Bora Bora öbleiben folyamatosan ringatóznak a luxusjachtok és óceánjárók egyaránt.

Drága Bora Bora-i körutazásunk során megálltunk a sziget talán egyetlen tisztességesebb vendéglőjében, ahol harsány magyarokba ütköztünk. Ez volt ám a meglepetés!

– Háromszázan vagyunk! – újságolta egyikük, hogy egy jól menő pénzügyi cég utaztatja őket. – Egyszer már elindultunk Bora Borára a tavasszal, de Közép-Amerikában lerobbant a repülőnk, vissza kellett fordulnunk. De most, második nekirugaszkodásra végre itt vagyunk Bora Borán.

300 magyar érkezett a hajóval

Tudom, kicsi a világ, de azért egy matematikust szívesen kifaggatnék: mekkora a valószínűsége annak, hogy a világnak éppen a másik felén, Budapesttől kb. 18 500 kilométerre, egy 40 négyzetkilométeres szigeten több száz honfitársunkkal hozzon össze a sors.

A Bloody Mary’s – ahol összefutottunk – egy legendás étterem.

A Bloody Mary’s bejárata

A hetvenes években Jerzy Hubert Edward von Dangel, a bohókás lengyel báró, becenevén Hívjatok Gyurinak (Call me George), gyakori vendége volt a szigetnek. Az ő ötlete volt egy tengeri ínyencségeket kínáló étterem létrehozása.

Azóta megannyi híresség fordult meg az étteremben, többek között David Rockefeller II, Rainier herceg, Roman Polanski, Julio Iglesias, Harrison Ford, Marlon Brando, Ringo Starr, Diana Ross, Martin Sheen, Rowan Atkinson, Drew Barrymore, Cameron Diaz, Danny DeVito…

Hagyományos étlap nincs. Azt szolgálják fel, amit aznap, frissen fogtak. A bejáratnál sorakoztatják fel a napi ajánlatot, és abból választ a vendég.

Mahi mahi à la Bloody Mary’s

Hát, a kiszolgálástól nem voltam elragadtatva. De ez szinte törvényszerű olyan helyen, ahol nincs, vagy alig van versengés.

Viszont a sziget déli részén levő Matira Beach kárpótolta az autóbérlés és vacsora felszolgálásának viszontagságait egyaránt.

Az eredeti neve Matilda Beach, és a világ 21 legszexisebb strandja között tartják számon

Hogy pontosan mit takar a legszexisebb strand kifejezés, azt nem tudnám elmagyarázni.

Mindenesetre pihentető, megnyugtató élmény. Ugyanolyan, mint a szálloda…

… feszített víztükrű medencéje

Nyugalmunkat csak az zavarta meg, amikor az egyik bungalóból hirtelen sűrű füst tört elő. De nyomban megnyugtattak bennünket. Ez csak…

… rovarirtás

Így hát izgalom nélkül bevetettem magam a vízbe. A bungalók környékén sekély ugyan a víz, de azt mondták fürödjek bátran. Megsaccoltam a víz mélységét, beugrottam, csak a jobb karom bánta, amit eléggé mélyen végighasított egy éles korall.

Kellemes lubickolás

A szemközti szigetek, a motuk környékén eléggé sok a bébicápa. Szerencsémre itt egy sem bukkant  elő a vérszagra. Veszélytelennek tartják őket, pedig:

Mauruuru Pora Pora, azaz: köszönöm Bora Bora. Feledhetetlen élmény volt a világtól távol.

Az előző rész: Tahiti & Moorea (08.)

A következő rész: Auckland (10.)

* Az animált térkép megtekintéséhez telepíteni kell a Google ingyenes, Föld nevű alkalmazását (ld. sorozatunk első részét).

2011. október 10.
Küldje tovább ezt a cikket.

Kommentek

Ehhez a cikkhez még nem fűztek megjegyzést.

Komment írásához be kell jelentkeznie.

Legfrissebb

A fegyverek dörögnek, mi pedig bulizunk

Igaz, a remény csak azokat hagyhatja cserben, akiknek voltak reményeik, illúzióik vagy utópiáik.  Az értelmiségi filiszter távol >

A demagóg lojalitás jutalma

Az EP-képviselői jelölése alkalmából Vicsek a Magyar Szó nevű véemeszes napilapnak elmondta, hogy az Európai Parlamentben >

VMSZ-POFONOK A VAJDASÁGI MAGYAROKNAK

Az utóbbi időben többen is rámutattak, köztük jómagam is, hogy a magyar közösség jelenlegi válságán – >

Torontáltordára kéne menni

Az alkalmi nyelvészkedés után a hölgy visszatért az eredeti kérdéséhez: hogy fog eljutni Torontáltordára személygépkocsi nélkül. >

Folytatódik a kis bácskai sárdobálás

Azok, akik hűségesen kiszolgálták Lovas Ildikót, vagy akiket ő helyezett fontos tisztségbe, most majd rá hárítják >

RENDSZERÖSSZEOMLÁS: AZ ÚJVIDÉKI BÖLCSÉSZKAR AUTONÓMIÁJÁNAK BOTRÁNYOS TIPRÁSA

A bölcsészkar blokádja olyan példátlan, mesterségesen generált, megengedhetetlen botrány, amely még véletlenül sem csupán dr. Dinko >

Ismét

Egy harmincnégy évvel ezelőtti Hét Nap harmadik oldala. Sajtótörténeti jelentőségű impresszum, még mindig izmos, jóval negyvenezer >

Mikor tévesztettünk utat és miért?

Mikortól kezdődött a Magyar Nemzeti Tanácsban a VMSZ kétharmados többsége.? Milyen erők marginalizálták a többi kisebbségi >

SZEREPZAVARBAN

Az írásokból az is jól kivehető, hogy Pásztor Bálint tisztségek halmozásával él vissza, fellépései szerepzavarosak: pártelnöki, >

Újvidék elvesztette a régi identitását, és nem talált újat

Tudom, felesleges nosztalgiázni, hiszen a nagyvárosokat a szüntelen változás jellemzi. Újvidéknek is változni kell. A változás >

A VMSZ-ES PROPAGANDA TÁMOGATÁSA KÖZPÉNZBŐL

A VMSZ és az MNT vezetői a médiába visszahozták a szocialista időkből ismert demagóg beszédet, a >

Aki tanú akar lenni, pokolba kell annak menni

Ráadásul vannak tévedések, amelyek csak a mai szemmel nézve tűnnek tévedéseknek, holnap esetleg kiderül, pontosak voltak. >